Mentaal fit in coronatijd

Fanatieke sporters zitten nu noodgedwongen in een periode zonder wedstrijden. Mentaal kan dat een hele uitdaging zijn, maar hoe kun je daar nu het beste mee omgaan?

Voordat ik jullie wat tips en adviezen wil geven, wil ik eerst even kort iets vertellen over mijn (top)sportcarrière. Ik heb in mijn jeugd met veel plezier gevoetbald, daarna kwam ik tijdens mijn studie Bewegingswetenschappen in aanraking met de triathlonsport. Met de jaren werd ik steeds fanatieker, zeker toen bekend werd dat triathlon in 2000 voor het eerst op het Olympisch programma zou komen te staan. Ik maakte van mijn hobby mijn werk en het fulltime sporten wierp gedurende 10 jaar de vruchten af: ik werd Europees Kampioen, 5e op het WK halve Ironman, kwalificeerde mij voor de Spelen van Sydney en Athene, stond regelmatig op het podium bij wereldbekerwedstrijden en was 5e op de wereldranglijst in mijn beste jaren. Behalve het plezier in het trainen, het verre reizen en het meedoen aan wedstrijden op toplocaties, gingen de jaren niet altijd over rozen. Tijdens mijn 18-jarige topsportcarrière heb ik regelmatig periodes zonder wedstrijden gekend. Bijna elke winter had ik 5 tot 6 maanden een wedstrijdstop en daarnaast ben ik tweemaal gedurende een heel jaar uit de roulatie geweest wegens blessureleed. Die twee keer waren mentaal misschien het zwaarste wat ik ooit in mijn carrière heb meegemaakt. Toch ben ik er toen doorheen gekomen en gek genoeg kwam ik er sterker uit dan voorheen. Ik wil graag mijn ervaringen uit die periode met jullie delen en jullie een paar praktische tips geven hoe je het beste mentaal kunt omgaan met een gedwongen wedstrijdstop.

Positieve mindset
In deze tijd van het Coronavirus wordt de aandacht gevestigd op de dingen die we niet meer kunnen: groepstrainingen zijn niet meer toegestaan, sportverenigingen sluiten de deuren waardoor we niet meer op de sportvelden, atletiekbaan of in de sportschool terecht kunnen en wedstrijden zijn afgelast. Omdat deze periode minimaal 2 tot 3 maanden gaat duren, is een positieve mindset belangrijk. Focus op de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden. Wat kun je wel? Wees creatief, denk outside the box. Misschien zijn er in je directe omgeving trainingsmogelijkheden die je niet eerder ontdekt had of blijkt dat je partner of één van de gezinsleden al dan niet uitgerust met step, fiets of skeelers het ideale trainingsmaatje kan zijn! Maak de trainingen die je doet voor jezelf leuk en uitdagend en vergeet daarbij even wat je allemaal niet kan…

Deel de periode op in blokken
Wat mij altijd enorm geholpen heeft in een lange periode zonder wedstrijden, is de periode opdelen in kleinere blokjes van ca. 3 weken, waarbij ik per blok een subdoel stelde. Om de komende periode als voorbeeld te nemen, kun je bijvoorbeeld de eerste 3 weken als doel stellen je rompstabiliteit te verbeteren, daarna 3 weken focus te leggen op je looptechniek en vervolgens te werken aan de startsnelheid van je sprint. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Je kunt zelf je eigen trainingsdoelen opstellen of je personal trainer, looptrainer of coach om advies vragen. Iedereen heeft wel verbeterpunten of punten waarop je (nog meer) kunt ontwikkelen. Naast deze actieve blokjes is het soms goed om een (korte) periode van rust in te plannen.
Als je op deze manier gaat trainen wordt een lange periode waarbij het einde (nog) niet in zicht is, opeens overzichtelijk en behapbaar. Naast de subdoelen, is het uiteraard wel belangrijk om de andere conditionele aspecten ook te blijven trainen, anders gaan die achteruit.

Houd vast aan een wekelijkse routine
Nu er massaal thuis gewerkt wordt en mensen met kinderen bezig zijn met huiswerkbegeleiding, is onze dagelijkse routine anders dan we gewend waren. Dat geldt ook voor je trainingen. Probeer voor jezelf toch zo goed mogelijk een vast trainingsritme aan te houden, plan desnoods een week van tevoren op welke dagen en op welke momenten van de dag je gaat trainen. Breng ook je huisgenoten op de hoogte van je trainingsplannen en houd je aan de afspraken. Gebruik daarbij je trainingsdoelen zoals hierboven genoemd, dit geeft houvast en stimuleert de motivatie.

Geduld en acceptatie
De laatste tip die ik kan geven: heb geduld en accepteer de situatie zoals die is. Een schrale troost is natuurlijk het feit dat je niet de enige bent die in deze situatie zit. Berusting is het toverwoord en mijn ervaring leert dat op een gegeven moment het tij zal gaan keren. En wie weet komen we er sterker en wijzer uit dan voorheen en is deze periode toch nog ergens goed voor geweest…

Wieke Hoogzaad

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.